ჩემს შესახებ

პრაქტიკული კვლევა

 

წარმოგიდგენთ სსიპ წალკის  მუნიციპალიტეტის  სოფელ დაშბაშის  საჯარო სკოლის რუსული ენის  პედაგოგის  ჟანარ კალაჩიანის  პედაგოგიური პრაქტიკის კვლევის ანგარიშს თემაზ:

 

 

 

 

,, სამეტყველო უნარ- ჩვევის პრობლემა უცხოურ (რუსულ) ენაში და მასთან  დაკავშირებული სასწავლო მეთოდიკა

 

 

 

 

სარჩევი

შესავალი  ------------------------------------------------------1

თავი I. საკვლევი კითხვის მიმოხილვა --------------------5

თავი II. პრაქტიკული კვლევის არსი ----------------------6

თავი III. ლიტერატურის მიმოხილვა----------------------7

თავი IV. მეთოდოლოგია ----------------------------------11

თავი V. გამოკითხვის შედეგების ანალიზი -------------12

თავი VI. ინტერვენციების აღწერა და მისი შედეგები --18

თავი VII. დასკვნა და რეკომენდაციები ----------------- 18

კვლევის შედეგების გაზიარება ---------------------------20

გამოყენებული ლიტერატურა ---------------------------- 21

დანართი -----------------------------------------------------22

 

 

 

 

შესავალი

 

     უცხო ენის სწავლება რთული საქმეა. სხვადასხვა სიტუაცია მოითხოვს განსხვავებულ სასწავლო მასალას, განსხვავებულ მეთოდოლოგიას, განსხვავებულ აქტივობას, სტრატეგიას და მიდგომას. ზოგიერთი მასწავლებელი უკვე მრავალი წელია იყენებს იგივე მიდგომას საკლასო ოთახში სწავლებისას და ამ მეთოდს ყველაზე წარმატებულად, ყველაზე ეფექტურად მიიჩნევს. სხვა მასწავლებლები მუდმივად ეძებენ ახალ, უფრო ეფექტურ მეთოდებს. არსებობს თუ არა უცხო ენების სწავლების ერთი და საუკეთესო მეთოდი?

ენა უნდა გახდეს საკომუნიკაციო საშუალება, რომელიც საშუალებას მოგცემთ შეაღწიოთ სხვა კულტურაში, თავად განსაზღვროთ მისი დამახასიათებელი ნიშნები და ისწავლოთ ქცევის ტიპი, რომელიც ადეკვატურია სხვა კულტურის წარმომადგენლების აღქმისთვის. რუსული ენის შესწავლის პროგრამა, ისევე როგორც სხვა უცხო ენები, მოიცავს გრამატიკის, ფონეტიკისა და ენის ლექსიკური შემადგენლობის სიღრმისეულ შესწავლას, თუმცა თეორიული შესწავლა გზას აძლევს პრაქტიკული უნარების განვითარებას. მთავარი პრინციპია სწავლის ფუნქციური პრინციპი. აუცილებელია სტუდენტებს ასწავლონ არა მხოლოდ უცხო ენის საფუძვლები, არამედ ასწავლონ მათ ინტერესით და სწორი კომუნიკაცია სხვა ენაზე, როგორც პროფესიული თემების ფარგლებში, ასევე ყოველდღიური ცხოვრების სიტუაციებში. მოსწავლეებმა არამარტო უნდა გაიგონ მათთვის მიმართული მეტყველება უცხო ენაზე, არამედ სწორად ააგონ საპასუხო გზავნილი, რომელიც შეესატყვისება თანამოსაუბრის კულტურას. ამიტომ, ენის ფენომენების შესწავლასთან ერთად აუცილებელია კულტურათა - დიალოგის მონაწილეთა მახასიათებლების, მათი დამახასიათებელი ნიშნების, მსგავსებისა და განსხვავებების შესწავლა. კულტურული ტრადიციების შესწავლა უცხო ენის სწავლების პროცესის განუყოფელი ნაწილია. უცხო ენის სწავლება ასევე არის ინტერპერსონალური კომუნიკაციის სწავლება. კლასში მუშაობის პროცესში მოსწავლეებმა უნდა დაადასტურონ და დაიცვან თავიანთი თვალსაზრისი, გამოიყენონ არგუმენტაცია, ისწავლონ საპასუხო შეტყობინების შინაარსის ანალიზი და სამიზნე ენაზე დიალოგის პროცესში ურთიერთგაგების გზების პოვნა. ამრიგად, სწავლის საზღვრები ფართოვდება, რაც საშუალებას გაძლევთ ოპტიმიზაცია გაუწიოთ ადამიანებს შორის კომუნიკაციის პროცესს.

სწავლისადმი ინოვაციური მიდგომა შესაძლებელს ხდის თანამედროვე სასწავლო მიზნების რეალიზებას - მოსწავლეთა კომუნიკაციური კომპეტენციის ჩამოყალიბებასა და ტოლერანტობის განვითარებას მულტიკულტურულ საზოგადოებაში. რუსულის, როგორც უცხო ენის სწავლების ახალი მიდგომა ეფუძნება მეთოდებსა და ტექნიკას, რომლებიც ხელს უწყობს ეფექტურ სწავლას. ცნობილია, რომ ზოგს შეუძლია დაუყოვნებლივ დაეუფლოს ენას, ზოგს ენის დაუფლება გაჭირვებით ეძლევა. უცხო ენების სწავლების პროცესის მთელი სირთულის მიუხედავად, მასწავლებელი ეძებს ისეთ გზებს, გზებს, რომლითაც ენის შესწავლა ეფექტური და სასარგებლო იქნება ყველასთვის.

    ამიტომ მასწავლებელმა დიდი ყურადღება უნდა მიაქციოს იმას, რომ მოსწავლეებმა არა მხოლოდ ისწავლონ მასალა, არამედ გამოიყენონ თავიანთი ცოდნა სხვადასხვა ტიპის დავალებების შესრულების დროს. მიღებული შედეგების მიხედვით მასწავლებელი ავლენს მოსწავლეთა ძლიერ და სუსტ მხარეებს. შემდეგ განსაზღვრავს და ადგენს იმ საშუალებებს, რითაც მან სასურველ შედეგს უნდა მიაღწიოს. ნაკლოვანებათა აღმოსაფხვრელად მიაჩვიოს მოსწავლეები შეცდომების მიზეზების ძიებას და  მათი დაძლევის გზების შერჩევას ანუ საკუთარ თავზე მუშაობას. ამას გვავალდებულებს ეროვნული სასწავლო გეგმაც, სადაც ვკითხულობთ:

 

სწავლა-სწავლების მიზნები

      უცხოური ენების ჯგუფი, როგორც ეროვნული სასწავლო გეგმის განუყოფელი ნაწილი, ემსახურება თავისუფალი, დამოუკიდებელი, ჰარმონიული პიროვნების აღზრდას, რომელიც შეძლებს თავისი წვლილის შეტანას საქართველოს სამოქალაქო საზოგადოების განვითარებაში.

სწავლა-სწავლების პროცესში მოსწავლეები ეზიარებიან ისეთ კომპეტენციებს, რომლებიც მათ დაეხმარება, ჩადგნენ ქვეყნის სამსახურში. ეს კომპეტენციებია:

·         წიგნიერება - ტექსტებისა და კულტურული კონტექსტების განხილვა-გარჩევა, ენობრივი სტრუქტურებისა და მათი ფუნქციონირების წვდომა, უცხოენოვანი სხვადასხვა ტიპის, ჟანრისა და ფორმატის უცხოენოვანი ტექსტების  გაგება, უცხოენოვანი ტექსტების შედგენა, ტექსტებში ასახული ფაქტების, პრობლემების ინტერპრეტირება, ანალიზი, განზოგადება თუ შეფასება ხელს შეუწყობს მოვლენათა მრავალმხრივ გაშუქება-გააზრებას. კომუნიკაციური უნარების ოპერატიულად გამოყენება საკუთარი აზრების, განცდების, პოზიციის ჩამოყალიბების, დაცვისა თუ თვითგამოხატვისათვის, სხვათა გაგებისათვის. ქსელური ძიების, მრავალგვარი ფორმის ელექტრონული ტექსტების შექმნისა და მათი ელექტრონული დამუშავების პროგრამების გამოყენების უნარი.

·         მულტილინგვური კომპეტენცია - სხვდასხვა ენაში შეძენილი კომუნიკაციური, ჟანრული, ენობრივი და სტრატეგიულ ცოდნათა ურთიერთდაკავშირება და შეძენილ გამოცდილებათა ერთი ენიდან მეორეში  ენაში გადატანა და გამოყენება ეფექტიანი სწავლისა და სწრაფი წინსვლის ხელშესაწყობად, ენობრივ სიძნელეთა გადალახვის გასაადვილებლად სათანადო სტრატეგიების გამოყენება.

·         რაოდენობრივი წიგნიერება - გრამატიკული კატეგორიებისა და მექანიზმების, ენობრივი და ტექსტობრივი  სტრუქტურებისა და  ფუნქციების გააზრება, დედუქციური, ინდუქციური მეთოდების გამოყენება, სიტყვიერი მოვლენების  განზოგადება.

·         ციფრული წიგნიერება - ენის სწავლის პროცესში ტექნოლოგიების მიზანმიმართულად გამოყენება; ქსელური ძიება, მრავალგვარი ფორმის ელექტრონული ტექსტების შექმნა და მათი ელექტრონული დამუშავების პროგრამების გამოყენება, ენობრივი კომპეტენციების გასაუჯობესებლად სასწავლო ციფრული პროგრამების გამოყენება.

·         მოქალაქეობა - ნებისმიერი ენობრივ-კულტურული თვითმყოფადობის დაფასებისა და პატივისცემის უნარი, ადგილობრივი, რეგიონალური, ეროვნული თუ სახელმწიფო ფასეულობების მიმართ პასუხისმგებლობა, განსხვავებულ თვითმყოფადობათა ჰარმონიული თანაარსებობის ხელშეწყობა.

·         პერსონალური, სოციალური, და სწავლის სწავლის კომპეტენცი - მთელი სიცოცხლის მანძილზე სწავლის უნარი, ანუ იქნება საკუთარ პიროვნულ ზრდაზე პასუხისმგებელი ადამიანი. ასეთ ადამიანს აქვს განვითარებული მეტაკოგნიტური ცნობიერება*: აფასებს საკუთარ თავს, განსაზღვრავს საჭიროებებს და სამოქმედო სტრატეგიებს, ზრუნავს მიღწევების გაუმჯობესებაზე, ინარჩუნებს შინაგან მოტივაციას; ეს ყოველივე საშუალებას აძლევს იყოს ქმედითუნარიანი და დამოუკიდებელი საქმიანობის ნებისმიერ სფეროში.

უცხოურ (რუსულ) ენაზე საუბრის უნარ-ჩვევების პრობლემის გადაჭრის მიზანი და მასთან დაკავშირებული სწავლების მეთოდები დამოკიდებულია სწავლებისა და სწავლის ხარისხის მართვაზე, რაც გულისხმობს ზრუნვას და კონტროლს განათლების ხარისხის გასაუმჯობესებლად.

 

      წარმოგიდგენთ  წალკის მუნიციპალიტეტის სოფელ დაშბაშის საჯარო სკოლაში განხორციელებული 2021-2022 სასწავლო წელს ჩატარებული პედაგოგიური პრაქტიკის კვლევის ანგარიშს. კვლევაში მონაწილეობდნენ მე-5 და მე-6 კლასების მოსწავლეები. ეს ანგარიში შეიცავს ინფორმაციას მე-5, მე-6 კლასების მოსწავლეებისთვის უცხო ენის სწავლების პერიოდში ჩამოყალიბებული საუბრის უნარებთან დაკავშირებული პრობლემების შესახებ. აქცენტი გაკეთებულია არსებულ საჭიროებებზე, ამ კლასებში რუსული ენის გაკვეთილის ჩატარების პრობლემებსა და მიზეზებზე, გადაწყვეტილებების მოძიებაზე. სასწავლო პროცესზე დაკვირვებამ ნათლად აჩვენა, რომ გარემო და სწავლების მეთოდები მნიშვნელოვან როლს თამაშობს მოსწავლეთა წიგნიერების დონის ამაღლებაში. რუსულის, როგორც უცხო ენის სწავლების მეთოდები (რუსულის, როგორც უცხო ენის სწავლების მეთოდები) შედგება შემდეგი ძირითადი სექციებისაგან: რუსულის, როგორც უცხო ენის სწავლების ზოგადი მეთოდები, მეტყველების სწავლების მეთოდები (გამოთქმა და ინტონაცია), გრამატიკის სწავლების მეთოდები, ლექსიკის სწავლების მეთოდები, მეტყველების აქტივობის სახეობების სწავლების მეთოდები (სმენის სწავლება, კითხვა, წერა და ლაპარაკი), რომელსაც იყენებს მასწავლებელი მოსწავლეებთან მუშაობის პროცესში. უცხო ენის შესწავლა რთული და ხანგრძლივი პროცესია, ამიტომ ხშირად ვაწყდებით მოსწავლეთა  დემოტივაციას.  ხშირ შემთხვევაში უცხო ენის სწავლა წესების, კითხვასა და ცალკეული ლექსიკური ერთეულების დამახსოვრებამდე მოდის და ნაკლები ყურადღება ექცევა მის  პრაქტიკულ (მეტყველების) მხარესსაუბრის უნარი. რუსულ ენას აქვს მდიდარი ლექსიკა. კომუნიკაციის დონეზე ამ ენის დაუფლება მთავარი ამოცანაა. მოსწავლეს არა მარტო მდიდარი ლექსიკა უნდა ჰქონდეს, არამედ ამ ლექსიკის სწორად გამოყენებაც უნდა შეეძლოს.

თავი I.  კვლევის თემის მიმოხილვა

მოკლე ინფორმაცია სკოლის შესახებ

 

 სსიპ წალკის  მუნიციპალიტეტის სოფელ დაშბაშის  საჯარო სკოლა არის სომხურენოვანია. სკოლაში სწავლობს 17 მოსწავლე, მუშაობს 9 მასწავლებელი.  სკოლას ჰყავს 7 სერტიფიცირებული უფროსი  მასწავლებელი. აქედან 1 მასწავლებელი ორ საგანშია სერტიფიცირებული (რუსული ენა ლიტერატურის  და ფიზიკური აღზრდის და  სპორტი), 1 პრაქტიკოსი, 1 მასწავლებლობის მაძიებელი.  სკოლაში საგანმანათლებლო პროცესი მიმდინარეობს სომხურ  ენაზე,  დაწყებით (I-VI კლასები), საბაზო (VII-IX კლასები).

სკოლაში არის  რვა საგნობრივი კათედრა: (კათედრების დასახელება განსაზღვრეთ ინდივიდუალურად)

v    სახელმწიფო ენის კათედრა, რომლის შემადგენლობაშიც შედიან ქართული ენა და ლიტერატურის მასწავლებლები;

v    მათემატიკისა და ისტ-ის კათედრა, რომლის შემადგენლობაშიც შედიან ორი სხვდასხვა მათემატიკის, ისტ-ის და კომპიუტერული მეცნიერების მასწავლებლები;

v    საბუნებისმეტყველო მეცნიერებების კათედრა, რომლის შემადგენლობაშიც შედიან ბუნებისმეტყველების, ბიოლოგიის, ქიმიისა და ფიზიკის მასწავლებლები;

v    საზოგადოებრივი მეცნიერებების კათედრა, რომლის შემადგენლობაშიც შედიან მე და საზოგადოების, ჩვენი საქართველოს, ისტორიის, გეოგრაფიის, სამოქალაქო თავდაცვა და უსაფრთხოების, საგზაო ნიშნები და მოძრაობის უსაფრთხოების, მოქალაქეობის და სამოქალაქო განათლების მასწავლებლები;

v    უცხოური ენების კათედრა, რომლის შემადგენლობაშიც შედიან ინგლისური ენისა და მეორე უცხოური ენის ( რუსული )მასწავლებლები;

v    ესთეტიკური აღზრდის კათედრა, რომლის შემადგენლობაშიც შედიან სახვითი და გამოყენებითი ხელოვნებისა და მუსიკის მასწავლებლები;

v    სპორტის კათედრა, რომლის შემადგენლობაშიც შედიან სპორტისა და ფიზიკური აღზრდის მასწავლებლები;

v      ქართული ენისა და ლიტერატურის, მათემატიკისა და ბუნებისმეტყველების მასწავლებლები.

 

 

თავი II. კვლევის არსი

  პედაგოგიური პრაქტიკის კვლევა დაფუძნებულია მასწავლებლის პრაქტიკის საჭიროებაზე, მას შეიძლება ბიძგი მისცეს:

·         თვითშეფასების შედეგად გამოვლენილმა საჭიროებებმა;

·         სასწავლო პროცესზე დაკვირვებამ და არსებულმა გამოცდილებამ;

·         უკუკავშირისა და შეფასების შედეგებმა;

  სკოლის განვითარების პროგრამებში, პროექტებსა და კვალიფიკაციის ასამაღლებელ კურსებში მონაწილეობამ. პედაგოგიური კვლევა ხორციელდება სასკოლო გარემოში: სკოლებსა და საკლასო ოთახებში. კვლევას ვატარებთ, რათა პრობლემის აღმოჩენის შემთხვევაში დროულად მივიღოთ შესაბამისი ზომები და პოზიტიური გავლენა ვიქონიოთ გამოკვლეულ კონკრეტულ სასკოლო გარემოში საგანმანათლებლო ცვლილებებზე. ვახორციელებთ ინტერვენციას ანუ ჩარევას და ვიგებთ პედაგოგიური ჩარევის შედეგს. კვლევაში ჩართული პიროვნებები ერთ გუნდად ყალიბდებიან, პრობლემას თვალს უსწორებენ, ერთმანეთს უზიარებენ მოსაზრებებს, იღებენ გადაწყვეტილებას, იზიარებენ პასუხისმგებლობას და აღწევენ სასურველ შედეგს.

 

 ეროვნული სასწავლო გეგმა მოსწავლისგან მოითხოვს, შესაბამისი დონის გათვალისწინებით, ნათლად და გასაგებად გადმოსცეს აზრი და გადააქციოს იგი შესაბამის ენობრივ ფორმაში, ანუ მოსწავლემ  ჯერ თეორიულად უნდა იცოდეს, შემდეგ კი პრაქტიკულად სწორად გამოიყენოს გამომსახველობითი საშუალებები: ენა, წინადადების კონსტრუქციები, ფორმის შეცვლისა და სიტყვების დამაკავშირებელი წესები.

   სასკოლო პრაქტიკას ახასიათებს მთელი რიგი სირთულეები და ეს სირთულე ჩნდება უპირველეს ყოვლისა, როდესაც მოსწავლეს უწევს რუსული ენის გრამატიკის თავისებურებების გამოყენება.

 

     პრაქტიკული კვლევის საშუალებით ვახდენთ პრობლემის იდენტიფიცირებას  და მისი გადაჭრის შესაძლებლობის გამოყენებით ვიღებთ  სასურველ შედეგს.

 

 

 კვლევის მიზნები და ამოცანები

    კვლევის მიზანია ზეპირი მეტყველების უნარებისა და შესაძლებლობების ჩამოყალიბება, რადგან უცხო ენის სწავლების საბოლოო მიზანია მეორადი ლინგვისტური პიროვნების ჩამოყალიბება, რომელსაც შეუძლია წარმატებით განახორციელოს სოციალური ინტერაქცია სხვადასხვა კულტურის მატარებლებთანსასწავლო პროცესში გამოყენებული თანამედროვე მეთოდები ხელს უწყობს რუსულ ენაზე კომუნიკაციის უნარის განვითარებას. კვლევის მიზნებიდან გამომდინარე,  რუსული ენის სწავლებაში  პრობლემაა სასაუბრო მეტყველებაში(დიალოგური და მონოლოგური მეტყველების უნარების განვითარება). მოსწავლეები ამ მიზნის მისაღწევად მე დავსახე შემდეგი ამოცანები: აქტივაციის სხვადასხვა დონის სავარჯიშოების რამდენიმე კატეგორიის გამოყენება, რომლებიც იყოფა ორ ტიპად: პირველი ტიპი არის ლინგვისტური, სასწავლო, მოსამზადებელი. ასეთი სავარჯიშოების (ტიპი 1) მიზანია ენობრივი მასალის მიზანმიმართული გააქტიურება, რომლის შედეგი უნდა იყოს გარკვეული ფონეტიკური, ლექსიკური და გრამატიკული ელემენტებით ან მთლიანი წინადადებებით მოქმედების უნარი. ამ სავარჯიშოების არსი მდგომარეობს მოცემული შინაარსის შესაბამისი უცხოენოვანი ფორმის განმეორებით და მრავალფეროვან გამეორებაში.

მეორე ტიპია სამეტყველო, კომუნიკაციური, სიტუაციური, სინთეზური, აქტუალიზებული, შემოქმედებითი სავარჯიშოები.

 

თავი III. ლიტერატურის მიმოხილვა-ანალიზი

    ამ მიმოხილვის მიზანია მეტყველების სწავლების პრინციპებისა და მეთოდების გარკვევა. სკოლებშირუსული ენა, როგორც რუსული, როგორც უცხო ენა“, სწავლების მეთოდები და მიდგომები დაინერგა. წარმოდგენილია სამუშაო ტექნოლოგიები, რომლებიც ზრდის რუსულ ენაზე, როგორც უცხო ენაზე მეტყველების სწავლების ეფექტურობას. სავარჯიშოების თანმიმდევრობის გაცნობა მეტყველების სწავლებაში. წარმოდგენილია მეტყველებისა და გამოცდილების გაცვლისთვის სიტუაციების აგების პრინციპები. შედეგების ანალიზი მიუთითებს მეტყველების სწავლების შემოთავაზებული მოდელის ეფექტურობაზე და საშუალებას გვაძლევს დავასკვნათ, რომ მეტყველების სწავლება შეიძლება მოიცავდეს სხვადასხვა სახის მასტიმულირებელ ამოცანებს, შესრულებას. რომელიც უნდა მოხდეს სათამაშო და კომუნიკაციურად გამართლებულ სიტუაციებში. კომუნიკაციური მეთოდისთვის მნიშვნელოვანია კომბინირებული, ინოვაციური და განსხვავებული სავარჯიშოები, რომლებიც გრამატიკულ ფოკუსთან ერთად საუბრის უნარის განვითარებასაც უწყობს ხელს. საუბრის ტრენინგი გამოთქმის გრამატიკაზე და ტექსტის სტრუქტურაზე მუშაობა საშუალებას გაძლევთ განავითაროთ  აზრის გამოხატვის უნარი . იგი უნდა იყოს, არა მხოლოდ კომუნიკაციურად მნიშვნელოვანი, არამედ გრამატიკულად სწორიც. ლაპარაკის სწავლებისას დიდი ყურადღება უნდა მიექცეს საკომუნიკაციო უნარების განვითარებას: კომუნიკაციის დაწყებას, მეტყველების პარტნიორის სტიმულირებას მის გასაგრძელებლად. მნიშვნელოვანია გაგების/ცნობიერების პრინციპი. გაგების გარეშე მეტყველების უნარის შეძენა და განვითარება არ ხდება. მოსწავლემ უნდა ისწავლოს და გაიგოს საჭირო გრამატიკული მასალა, რომელიც საშუალებას მისცემს მას მონაწილეობა მიიღოს მარტივ კომუნიკაციაში. მხოლოდ ამის შემდეგ შეძლებს ის სწორად ლაპარაკს. გასათვალისწინებელია ხელმისაწვდომობის პრინციპი. ეს პრინციპი გულისხმობს, რომ მასალა არ უნდა იყოს არც ძალიან რთული და არც ძალიან მარტივი. მასწავლებელმა  უნდა გაითვალისწინოს თითოეული მოსწავლის შესაძლებლობები, რადგან ორივე შემთხვევაში მოტივაცია ეცემა. დასახული ამოცანები უნდა იყოს ნათელი, მრავალფეროვანი და მიღწევადი. ყურადსაღებია ასევე ხილვადობის პრინციპი. როგორც ვიზუალური, ასევე აუდიო-ვიდეო რესურსების გამოყენება აადვილებს მასალის აღქმასა და გააზრებას.

მოსწავლის აკადემიური მიღწევის შეფასების სისტემა

 

შეფასების მიზანი

 

      მოსწავლის შეფასების მთავარი მიზანია სწავლა-სწავლების ხარისხის მართვა, რაც გულისხმობს, ერთი მხრივ, სწავლის ხარისხის გაუმჯობესებაზე ზრუნვას და, მეორე მხრივ, სწავლა-სწავლების ხარისხის მონიტორინგს. შეფასება უნდა იძლეოდეს ინფორმაციას მოსწავლის ინდივიდუალური პროგრესის შესახებ.

 

მოსწავლის შეფასების ამოცანები

 

მოსწავლის შეფასების ძირითად ამოცანებს წარმოადგენს:

ა) აჩვენოს როგორ მიმდინარეობს მოსწავლის ცოდნის კონსტრუირების პროცესი და მეხსიერებაში ცოდნათა ურთიერთდაკავშირება;

ბ) ახალი სასწავლო საკითხის/თემის დაწყებამდე დაადგინოს მოსწავლის წინარე ცოდნა და წარმოდგენები;

გ) გამოავლინოს, რამდენად ახერხებს მოსწავლე საკუთარი ძლიერი და სუსტი მხარეების დამოუკიდებლად შეფასებას, ასევე რამდენად გააზრებულ და ეფექტიან ნაბიჯებს დგამს იგი საკუთარი წინსვლის ხელშესაწყობად;

დ) მოიცვას სამივე კატეგორიის ცოდნა;

ე) აჩვენოს, რამდენად ახერხებს მოსწავლე ცოდნის ერთობლიობათა ფუნქციურად გამოყენებას შინაარსიან კონტექსტებში.

 

ძირითადი ამოცანების გადასაჭრელად მოსწავლის შეფასებაში პრიორიტეტი მიენიჭება  კომპლექსურ, კონტექსტის მქონე დავალებებს, რომელთა შესრულება მოსწავლეს უბიძგებს ცოდნის სხვადასხვა კომპონენტის ინტერაქტიულად და თანადროულად გამოყენებისკენ.

 

 

განმავითარებელი და განმსაზღვრელი შეფასება

 

    შეფასების მიზნიდან გამომდინარე, მნიშვნელოვანია, რომ მოსწავლეთა შეფასება დაუკავშირდეს არა მხოლოდ სწავლების შედეგს, არამედ სწავლის პროცესსაც. ამის უზრუნველსაყოფად სკოლაში გამოიყენება ორი ტიპის შეფასება: განმსაზღვრელი და განმავითარებელი.

 

განმსაზღვრელი შეფასება ადგენს მოსწავლის აკადემიური მიღწევის დონეს  საგნობრივი სასწავლო გეგმის შედეგებთან მიმართებაში. აფასებს ცოდნათა ურთიერთდაკავშირების, ცოდნის სამივე კატეგორიის გამოყენებისა და ცოდნის ერთობლიობათა ფუნქციურად გამოყენების   უნარს;  

განმავითარებელი შეფასება ადგენს თითოეული მოსწავლის განვითარების დინამიკას და მიმართულია სწავლის ხარისხის გაუმჯობესებაზე. მისი მიზანია ხელი შეუწყოს მოსწავლის წინსვლასა და განვითარებას. განმავითარებელი შეფასებით ფასდება ცოდნის კონსტრუირებისა და ცოდნათა ურთიერთდაკავშირების პროცესი, მოსწავლის მიერ თავისივე ძლიერი და სუსტი მხარეების დადგენის უნარი, ცოდნის სამივე კატეგორიის ათვისების პროცესი, ცოდნის ერთობლიობათა ფუნქციურად გამოყენების უნარი, ასევე დგინდება წინარე ცოდნა/წარმოდგენები.

 

 

კომუნიკაცია რუსულ ენაზე ან რთული კომუნიკაცია რუსულ ენაზე. და ყველას, ვინც რუსული ენის შესწავლას იწყებს, ამის წინაშე დგას.

 

მიზეზები

   არსებობს ორი სახის მიზეზი - ობიექტური და სუბიექტური. წერილობითი ტექსტის გაგება, ზეპირი მოსმენა არის ენის პასიური ცოდნა. მაგრამ წერა და ლაპარაკი უკვე საკუთარი თაობის უცხო კონსტრუქციებია. ხოლო როდესაც სტუდენტებს აქვთ დრო წერილობით იფიქრონ, კომუნიკაციისას ეს დრო მინიმუმამდე მცირდება. აქედან გამომდინარეობს პირველი პრობლემები, ვინაიდან მოსწავლეს ჯერ არ აქვს მეტყველების უნარი, მას არ აქვს დრო, სწრაფად ისწავლოს საჭირო ფრაზები.

როგორ განვავითაროთ მეტყველების უნარი

რუსულ ენაზე ფილმების და სერიების ყურება ირიბად დაგეხმარებათ ლაპარაკში, მაგრამ პირველ რიგში პრაქტიკაა საჭირო.

სწავლისადმი ინოვაციური მიდგომა შესაძლებელს ხდის თანამედროვე სასწავლო მიზნების რეალიზებას - მოსწავლეთა კომუნიკაციური კომპეტენციის ჩამოყალიბებასა და ტოლერანტობის განვითარებას მულტიკულტურულ საზოგადოებაში. რუსულის, როგორც უცხო ენის სწავლების ახალი მიდგომა ეფუძნება მეთოდებსა და ტექნიკას, რომლებიც ხელს უწყობს ეფექტურ სწავლას. ცნობილია, რომ ზოგს შეუძლია დაუყოვნებლივ დაეუფლოს ენას, ზოგს ენის დაუფლება გაჭირვებით ეძლევა. რუსული ენის სწავლების პროცესის მთელი სირთულის მიუხედავად, ვეძებ ისეთ გზებს, გზებს, რომლითაც ენის შესწავლა ეფექტური და სასარგებლო იქნება თითოეული მოსწავლისთვის. ვცდილობ გაკვეთილი იყოს ცოცხალი და საინტერესო. ვირჩევ სწავლების მეთოდების, საშუალებისა და მეთოდების ინდივიდუალურ კომპლექტს. ეს მოიცავს გაკვეთილის სწორად აგებას, მოსწავლეთა ფსიქოლოგიის გათვალისწინებით, ვიზუალური და აუდიო მასალების გამოყენებას. . ენისადმი სიყვარულის სწავლება შეუძლებელია, სიყვარული შეიძლება მხოლოდ დაინფიცირდეს, სიყვარული მხოლოდ აღძრას.

    გაკვეთილზე უფრო მეტად ვიყენებ ინდივიდუალიზაციის პრინციპს, რადგან ეს საშუალებას მაძლევს კლასში ჩემი მოსწავლეების რაოდენობას.

 

ინდივიდუალიზაცია ითვალისწინებს მოსწავლის, როგორც ინდივიდის ყველა თვისებას: მის შესაძლებლობებს, მეტყველებისა და საგანმანათლებლო საქმიანობის განხორციელების უნარს და მის პიროვნულ თვისებებს. ინდივიდუალიზაცია მოტივაციისა და აქტივობის შექმნის მთავარი რეალური საშუალებაა. მოსწავლე მეტყველებით გამოხატავს თავის დამოკიდებულებას გარემოსადმი. და რადგან ეს ურთიერთობა ყოველთვის ინდივიდუალურია, მეტყველებაც ინდივიდუალურია. რუსული მეტყველების სწავლებისას ვცდილობ, რომ თითოეული მოსწავლე იყოს მოტივირებული და მეტყველების დავალება დააკმაყოფილებს მის როგორც პიროვნებას.

      რუსული ენის შესწავლისას გრამატიკული ნაწილის ათვისება ძალზე რთული და მნიშვნელოვანი საკითხია, ამიტომ ხშირ შემთხვევაში ძირითადი დატვირთვა ხორციელდება კლასში, გრამატიკული სავარჯიშოებისადმი. ყურადღების მიღმა  რჩება ისეთი მნიშვნელოვანი უნარ-ჩვევის დაუფლება, როგორიცაა ლაპარაკი, რაც ხშირად ვლინდება მოსწავლეთა ინტერაქციაში. რა უწყობს ხელს მეტყველების სწავლების ეფექტურობის გაუმჯობესებას?

1. ინფორმაციის აღქმის ყველა არხის გამოყენება;

2. ემოციების დამაკავშირებელი;

3. სასწავლო პროცესის ინტელექტუალიზაცია;

4. დავალებების სწორი თანმიმდევრობა;

5. ტექსტის სათაური და შინაარსი;

6. კონტრასტის პრინციპის გამოყენება;

7. ვიზუალიზაცია - ნახატები;

8. სირთულის ხარისხის ადეკვატურობა;

9. ზეპირად სწავლა;

10. საგუნდო კითხვა, საუბარი;

11. საძიებო კითხვა;

12. თარგმანი მშობლიური ენიდან რუსულად;

13. მუშაობის სწრაფი ტემპიგაკვეთილის ორგანიზება;

14. სასიამოვნო ატმოსფერო.

 

    ვფიქრობ, რომ ეს კვლევა დამეხმარება პროფესიულ ზრდა-განვითარებაში და პრობლემის გადაჭრაში. შესაბამისად,  შევძლებ მოსწავლეთა განვითარებაზე ორიენტირებული სწავლის ეფექტური მეთოდების გამოყენებას და განხორციელებას.

       კვლევის შედეგად მიღებული დასკვნები გამოყენებული იქნება არა მხოლოდ მე-5 და მე-6 კლასების, არამედ სხვა კლასების მოსწავლეებში მეტყველების უნარების გასავითარებლად.

თავი IV. კვლევის მეთოდოლოგია

კვლევის სამიზნე  ჯგუფი : 

1.    5-6  კლასის   მოსწავლეები

 

2.    პედაგოგი.

    კვლევის დროს აღმოჩნდა, რომ არ არის საჭირო გრამატიკული პარადიგმების დამახსოვრება, ორთოგრაფიული წესები, . . არ არის საჭირო ენის თეორიის შესწავლა. მკაცრი გრამატიკული და ლექსიკური მასალის დანერგვის თანმიმდევრობა შესაძლებელს ხდის, თანდათანობით დაგროვდეს ლექსიკა, დამახსოვრების გარეშე, გააფართოვოს გამოყენებული გრამატიკული ფორმები და კონსტრუქციები. პრაქტიკული ენის ათვისება მოდელების გამეორების გამო (თემაზე მუშაობის პროცესში შვიდიდან  თერთმეტჯერ), რაც საშუალებას აძლევს მოსწავლეს ადეკვატურად უპასუხოს    მისადმი მიმართული მეტყველებით და საკმარისად თავისუფალი საუბარით, სიტყვის ფორმაზე ფიქრის გარეშე, რადგან ის ადრე ისწავლებოდა სავარჯიშოების შესრულების პროცესში.

    ამიტომ, რუსული ენის  მეთოდოლოგია ასწავლის კომუნიკაციას (სწავლის კომუნიკაციური პრინციპი რუსული, როგორც მეორე ენის მეთოდის მიხედვით), რადგან ყველა ტიპის მეხსიერება მუშაობს ენის შესწავლისას და მართლწერა (სწორი მართლწერა) ადვილი დასამახსოვრებელიაშესწავლილი და ათვისებულია ლექსიკა, ფონეტიკა, მორფოლოგია და სინტაქსი. ამავე დროს, ასევე - კითხვა და წერა (არა ეტაპობრივად: ჯერ ილაპარაკე, შემდეგ კი წაიკითხე და წერე). ეს აჩქარებს ენის ათვისების პროცესს და ქმნის, განსაკუთრებით ბავშვებში, რუსული გამოთქმის თავისებურებების, კორელაციის სწორად გააზრება და მართლწერა.  ასევე ასწავლის მას დაწერილი და სიტყვის ჟღერადობის  სწორად დაკავშირებას.

აღწერითი დაკვირვება“.

   აღწერითი დაკვირვება დავიწყე 2022 წლის 31 იანვარს   და დავამთავრე 2022 წლის 6 ივნისს.  სამიზნე ჯგუფში იყვნენ მე-5 და მე-6 კლასის მოსწავლეები. დაკვირვების მიზანი იყო იმ პრობლემების გამოვლენა, რასაც თითოეულ მოსწავლე აწყდება მეტყველების უნარების განვითარებაში. წინასწარ შევიმუშავე შეფასების რუბრიკა.

   დიაგნოსტიკური კითხვარი შედგენილია ჩემს მიერ ეთიკური კოდექსის მოთხოვნების შესაბამისად. რესპონდენტთა მონაწილეობა კვლევაში უნდა იყოს ნებაყოფლობითი, მკვლევარმა უნდა მიაწოდოს მას ყველაზე სრულყოფილი ინფორმაცია კვლევის მიზნებისა და ამოცანების შესახებ. ერთ-ერთი ყველაზე მნიშვნელოვანი ვალდებულება, რომელიც მკვლევარებს აქვთ რესპონდენტთა უფლებების დასაცავად, არის მათი კონფიდენციალურობის დაცვა. ხშირად, რესპონდენტები თანხმდებიან ჩვენთან საუბარს მხოლოდ იმ პირობით, რომ მათი ვინაობა არ გამჟღავნდება, მაგრამ ზოგიერთ შემთხვევაში ძნელია მათი დარწმუნება, რომ ჩვენ დავიცავთ მათ კონფიდენციალურობას, რადგან რესპონდენტის ვინაობა ჩვეულებრივ ცნობილია მკვლევარებისთვის.

 

 

თავი V. გამოკითხვის შედეგების ანალიზი

კვლევის შედეგების ანალიზი მე-5-6 კლასების მოსწავლეთა გამოკითხვის მიზანი იყო იმის გარკვევა მოსწავლეები ჩართულნი არიან სასწავლო პროცესში. იყენებს მასწავლებლის სწავლის ეფექტურ სტრატეგიებს მასალის უკეთ გასაგებად და დამახსოვრება. ანალიზმა აჩვენა, რომ: 90%-ს ესმის სასწავლო მასალის განმარტებები მასწავლებელი საინტერესოს ხდის გაკვეთილებს. მასწავლებელი დაინტერესებულია თითოეული მოსწავლის შესწავლით, ყველა მოსწავლეს  სჯერა. ის გვისვამს კითხვებს, რათა დარწმუნდეს, რომ გავიგეთ, რაც მან ახსნა.

 

   პირველადი შედეგები გავაანალიზე დიაგრამებისა და აღწერების გამოყენებით. მინდოდა დამედგინა, რომ იყო თუ არა უშუალოდ მოსწავლისთვის რთული და უინტერესო კონკრეტული საგანში (რუსული) გამოწვეული სამეტყველო უნარების პრობლემა. გამოკითხვამ ნათლად მაჩვენა შედეგები, სადაც გამოიკვეთა მოსწავლეების აქტიური ინტერესი და მოთხოვნილება რუსული ენის მიმართ, რამაც საშუალება მომცა სწავლის შემდეგი ეტაპი ჩამეტარებინა.

   გამოკითხვის შედეგად დადგინდა, რომ მოსწავლეებს თეორიული სირთულეები აქვთ  ცოდნის პრაქტიკაში, ვერ იყენებენ ნასწავლს სოციალურ გარემოში, სადაც მათ უწევთ დროის უმეტესი ნაწილი გაატარონ, რადგან ამ გარემოში რუსული ენა ნაკლებად აქტუალურია, ვიდრე სხვა უცხო ენები.

სწავლის ვადები

   ჩემ მიერ ჩატარებული კვლევა ჩატარდა 2021-2022 სასწავლო წელს, სწავლა დავიწყე 2022 წლის იანვარში, 2022 წლის თებერვალში დავამუშავე ლიტერატურა, რომელიც დამეხმარა კვლევის სწორად წარმართვაში, სწავლა გაგრძელდა 2022 წლის 6 ივნისამდე.

კვლევის  ეტაპების  ცხრილი:

 

კვლევის განხორციელების ეტაპები

იანვარი

თებერვალი

მარტი

აპრილი

მაისი

ივნისი

საკვლევი პრობლემის შერჩევა

  X

ლიტერატურის გაცნობა

 X

აღწერითი დაკვირვება

  X

ანკეტაკითხვარების შემუშავება

        X

გამოკითხვა

X

 გამოკითხვის  შედეგების ანალიზი

X

სავარაუდო ინტერვენციის  განხილვა

X

ინტერვენციის განხორციელება

X

   X

   X

ინტერვენციის შედეგების ანალიზი

  

    X

გამოცდილების გაზიარება და უკუკავშირი კათედრის წევრებთან და პედაგოგებთან

        X

 

 

 

გამოკითხვა ჩავატარე მშობლებში. შედეგი  გამოიყურება შემდეგნაირად: მშობლების 90% თვლის რომ მათი შვილი დაინტერესებულია ამ საგნით,მხოლოდ 10% -ს მიაჩნია, რომ მათ შვილს არ აინტერესებს რუსულის სწავლება. ასევე, კითხვაზე უთბობს თუ  არა თქვენი შვილი საკმარის დროს მეცადინეობას, მშობელთა უმეტესობა დარწმუნებულია, რომ მათი შვილები საკმარის დროს უთმობენ მეცადინეობას, მხოლოდ მცირე რაოდენობა თვლის, რომ  დრო არ არის საკმარისი, შესაბამისად  ჩამორჩებიან  სწავლაში.  მშობელთა უმეტესობა თვლის, რომ მათი შვილი მომზადებული მიდის სკოლაში, ხოლო მცირე რაოდენობა თვლის რომ არ მიდიან
 მომზადებულები. ასევე აღმოჩნდა, რომ მშობლების 87%- აქვს ინფორმაცია შვილის პროგრესის შესახებ  და 13 % კი  ნაწილობრივ.  საინტერესო აღმოჩნდა ის ფაქტი, რომ  მშობლები, რომლებიც ნაწილობრივ დაინტერესებულნი არიან შვილების წარმატებით, მიუთითებენ იმ ფაქტზე, რომ მათ შვილს არ  აქვთ  საკმარისი დრო სამეცადინოდ. მიღებული შედეგები გამოვსახე დიაგრამის სახით.

 

 როგორ აფასებთ თქვენი შვილის დაინტერესებას რუსული ენის  მიმარ


კი

                                                                                  არა




  






მონაცემთა ანალიზის შედეგად დაიგეგმა შემდეგი ინტერვენცია:

 

     გაკვეთილზე მასწავლებლმა უნდა შეიტანოს თავის ქმედებაში ცვლილებები, რაც გულისხმობს იმას, რომ მასწავლებელმა სწორად და მიზანმიმართულად უნდა გამოიყენოს სწავლის ეფექტური სტრატეგიები საგაკვეთილო პროცესის დროს. მოახდინოს შესაბამისი აქტივობების დაგეგმვა და განხორციელება, პროცესის მონიტორინგი და შეფასება.  გააცნოს მოსწავლეებს სწავლის ეფექტური სტრატეგიების მნიშვნელობა, რაც გულისხმობს მოსწავლეთა მიერ სტრატეგიების აქტიურ გამოყენებას, საკუთარი სწავლის პროცესის დაგეგმვას, მონიტორინგს და შედეგების ანალიზის საფუძველზე დასკვნების გამოტანას.

     შესაბამისი ლიტერატურის წაკითხვის შემდეგ საჭირო იყო შესაბამისი ზომების მიღება. მოსწავლეებს გავაცანი სწავლების ახალი სტრატეგიებიმნიშვნელოვანი ინფორმაციის იდენტიფიცირება,  არსებული ცოდნის გამეორება/ცოდნის აგება, მიიღეთ შენიშვნები,  საინფორმაციო ორგანიზაცია, ინფორმაციის დამუშავება, მასალის შეჯამება,  გაგება - გაგების შემოწმება, .სამუშაოს განაწილება, დაგეგმვა

     სასწავლო პროცესში მასწავლებლის გაგების შემოწმება იწვევს სტუდენტებს დაუსვან საკუთარ თავს შეკითხვა: რა ვისწავლე ამ მასალისგან? კითხვისას ჩაწერეთ ყველაფერი რაც ახსოვს და შემდეგ წაიკითხეთ ისევ მასალა და შეადარე, განსახილველი მასალისგან არაფერი გამოგრჩათ მთავარი თემა ან კონცეფცია. გაკვეთილის მსვლელობისას ანაწილებს მოსწავლეებს ჯგუფებად და ეკითხება ჩაატარეთ როგორც თანატოლებთან, ასევე თვითშეფასება. ასწავლის მათ სწორად დაგეგმონ სასწავლო პროცესი.

თავი VI. ინტერვენციების აღწერა და მისი შედეგები

  დადგა ჯერი განმეხორციელებინა ინტერვენციები, შესაბამისად უნდა მიმეღო შესაბამისი ზომები. მოსწავლეებს გავაცანი სწავლების ახალი სტრატეგიები, რაც მათ დაეხმარებოდა ენის უკეთ დასწავლაში.  ესენია: მნიშვნელოვანი ინფორმაციის ამოცნობა, არსებული ცოდნის კონსტრუირება, ჩანაწერების გაკეთება, ინფორმაციის ორგანიზება, ინფორმაციის გადამუშავება, ლექსიკონის წარმოება, მასალის შეჯამება, საბოლოოდ გაგება-გააზრების შემოწმება ანუ მონიტორინგის წარმოება. ასევე მოსწავლეებს ავუხსენი თითოეული სტრატეგიის გამოყენება. ძალიან კარგად მუშაობს მარკირების მეთოდი. მოსწავლეები ახალ მასალაში მონიშნავენ ახალ სიტყვებს, ამოიწერენ ლექსიკონში და მიუწერენ შესაბამის განმარტებას. ამას აკეთებენ სისტემატიურად. შემდეგ უცხო სიტყვების გამოყენებით ადგენენ შესაბამის წინადადებებს. ეჯიბრებიან ერთმანეთს, ვინ მეტს შეძლებს. ეს პროცესი არის სახალისოც და საინტერესოც. აღნიშნული მეთოდები ინფორმაციას უკეთებს ორგანიზებას, მათ ასწავლის დამოუკიდებლად მუშაობას. მოსწავლე ორიენტირებულია ახალ სიტყვების დამახსოვრებაზე და წინადადებაში მათ გამოყენებაზე. ნელ- ნელა შევნიშნე პროგრესიც, რამაც ძალიან გამახარა. ეს ქმედებები მათ ჩვევაში გადაეზარდათ.  აუმაღლდათ  მოტივაცია, თურმე არც ისე რთული ყოფილა რუსული ენის დასწავლა, როგორც მათ ეგონათ. მალევე არ დააყოვნა მშობელთა შეტყობინებამაც. ისინიც აღნიშნავდნენ, რომ მათი შვილები უფრო მოტივირებულები გახდნენ. ჩემი მიზანიც ეს იყო.

      შედეგების ანალიზიდან გამომდინარე, ასევე გავიარე კონსულტაცია კოლეგებთან, გავითვალისწინე მათი რჩევები და გადავწყვიტე განმეხორციელებინა შემდეგი სახის ჩარევა:

კვლევის დროს დავგეგმე  და განვახორციელე პროექტი. პროექტის მსვლელობისას მოსწავლეებს მივეცი დავალება, თანაბრად გაენაწილებინათ საკვლევი მასალა. მოსწავლეები მოიძიებდნენ მასალას ინტერნეტში, გაეცნობოდნე რუსულ კულტურას, ტრადიციებს, გაიგებდნენ, თუ როგორ შექმნეს მისალოცი ბარათები დედებისთვის, ქალთა საერთაშორისო დღეს, 8 მარტს. შეგროვებული ინფორმაციის საფუძველზე, მოსწავლეები ქმნიან მისალოც ბარათებს საკუთარი ხელითპროექტის დასასრულს მოსწავლეებმა დედები სკოლაში დაპატიჟეს  პრეზენტაციის მოსასმენად და საჩუქრის მისაღებად. ძალიან კარგი საღამო გამოგვივიდა.

 

 

 თავი VII. დასკვნა და რეკომენდაციები

     კვლევის შედეგების გაანალიზებისას შეგვიძლია ვთქვათ, რომ უცხო ენის სწავლებისას მეტყველების უნარების ჩამოყალიბებისთვის სასურველია მასწავლებელმა ჯერ დანერგოს კომუნიკაციის ისეთი ფორმა, რომელიც მოიცავს როგორც ლაპარაკს, ასევე მოსმენას. ორივე ეს პროცესი განუყოფელია კომუნიკაციაში და მჭიდრო კავშირშია სწავლაში: ლაპარაკის სწავლა წარმოუდგენელია ყურით მეტყველების გაგების სწავლის გარეშე. მომავალში, ჩვენ უნდა გამოიყენოთ ტერმინილაპარაკის სწავლა“, რაც ნიშნავს აზრების ზეპირად გამოხატვას, ანუ ლაპარაკის სწავლას, როგორც კომუნიკაციის საშუალებას. პ.ვ.  გურვიჩი თვლის, რომ მოუმზადებელი მეტყველების სწავლებისას აუცილებელია სამი პრობლემის გადაჭრა: - კომბინაციურ-არამომზადებული მეტყველების სწავლება;

 - დროულად მოუმზადებელი მეტყველების სწავლება (ექსპრომტი);

- გარეგანი მოტივაციით მოუმზადებელი მეტყველების სწავლება (სპონტანურობა).        სწავლის ამოცანებიდან გამომდინარე, სადაც ჭარბობს კომუნიკაციური ორიენტაცია, ამჟამად მეცნიერებას აქვს გარკვეული ინფორმაცია მეტყველების მექანიზმების შესახებ, იმის შესახებ, თუ როგორ ხმარება მეტყველება ზეპირ კომუნიკაციაში, როგორ ხორციელდება ზეპირი მეტყველებისთაობა“, როგორ და რა,მექანიზმებიმუშაობს აზრის გამოხატვით. მეტყველების აქტივობის თითოეულ ტიპს აქვს მოქმედებების საკუთარი "კომპლექტი". დიფერენცირება ხორციელდება, როგორც განზოგადების სხვადასხვა დონეზე,  ასევე მკაფიო განსხვავება კეთდება სწავლებაში. ზეპირი მეტყველების შიგნით - ლაპარაკის და მოსმენის სწავლებისას, შიგადაშიგ - მონოლოგური და დიალოგური მეტყველების სწავლებისას და ბოლოს მომზადებული და მოუმზადებელი მეტყველების და .. თანამედროვე მეთოდოლოგიაში წამოყენებულია უცხო ენის სწავლების სხვადასხვა პრინციპი:

1) განათლების ზეპირი საფუძვლის პრინციპი მოითხოვს სასწავლო მასალის ათვისებას ზეპირი მეტყველებით და ზეპირი მეტყველების სწავლებისთვის;

2) ზეპირი მოლოდინის პრინციპი გულისხმობს მასალის ზეპირ დამუშავებას (ასიმილაციას). პარალელურად, ტრენინგი იწყება გაცნობითი კურსით (დაახლოებით 8 გაკვეთილი);

3) ყველა სახის მეტყველების აქტივობის პარალელური სწავლის პრინციპი დაკავშირებულია სწავლის დასაწყისიდანვე ზეპირი მეტყველების განვითარებასთან; 4) სწავლისადმი სტრუქტურულ-ფუნქციური და ფუნქციონალურ-სიტუაციური მიდგომის პრინციპი;

5) უცხო ენის სწავლების სიძლიერის პრინციპი გამოიხატება იმაში, რომ მოსწავლეთა მეხსიერებაში შეტანილი სიტყვები და ფრაზები მასში უნდა იყოს შენახული და საჭიროების შემთხვევაში გამოყენებული;

 6) საქმიანობის პრინციპი. თითოეული მოსწავლე ჩართულია მეტყველების აქტივობაში მთელი გაკვეთილის განმავლობაში;

7) ხილვადობის პრინციპი;

8) ინდივიდუალური მიდგომის პრინციპი თავიდანვე გამოიყენეთ მრავალფეროვანი მასალა მოსასმენად.

     გამოყენებულმა ინტერვენციებმა ხელი შეუწყო: მოსწავლეები აქტიურად ურთიერთობენ ერთმანეთთან, ცვლიან საგანმანათლებლო ინფორმაციას, რითაც აფართოებენ ცოდნას, აუმჯობესებენ უნარებს; - მონაწილეებს შორის ვითარდება ხელსაყრელი ურთიერთობები, რაც თითოეულის ეფექტური სწავლისა და შემოქმედებითი განვითარების პირობა და საშუალებაა; თითოეულის წარმატების პირობა სხვისი წარმატებაა. განსაკუთრებული მნიშვნელობა აქვს საგანმანათლებლო ურთიერთქმედების ტიპების საკითხს. საგანმანათლებლო ურთიერთქმედების სახეები და მეთოდები უნდა უზრუნველყოფდეს მოსწავლეების  მუდმივ და აქტიურ ჩართულობას ინფორმაციის გაცვლის პროცესში. ჩვენს მეთოდოლოგიურ სისტემაში გამოიყენება საგანმანათლებლო ურთიერთქმედების მრავალი მეთოდი, რომლებიც ავსებენ ერთმანეთს და ანიჭებენ საგანმანათლებლო საქმიანობას კოლექტიურ ხასიათს. მათ შორისაა შემდეგი: 1) მასწავლებელი - მიკროჯგუფი და .. უცხო ენის გაკვეთილებზე თავისუფალი საუბრის უნარის შექმნის პირობების გათვალისწინებით, თითოეული მასწავლებელი უნდა ეცადოს გამოიყენოს არსებული გამოცდილება და შესაძლებლობები.

კვლევის შედეგების გაზიარება

 

ჩატარებული კვლევის რეფლექსია

 

  

    პედაგოგიური პრაქტიკის შესწავლის თემის არჩევისას ვეყრდნობოდი ეროვნულ სასწავლო გეგმას: უცხო ენა, როგორც ეროვნული სასწავლო გეგმის განუყოფელი ნაწილი, ემსახურება სასკოლო განათლების მთავარი სახელმწიფო მიზნის განხორციელებას, კერძოდ, თავისუფალი ინდივიდის აღზრდას. შეუძლია გაიზიაროს ეროვნული და საყოველთაო ღირებულებები, რომელიც შეძლებს წვლილი შეიტანოს სამოქალაქო საზოგადოების ჩამოყალიბებასა და განვითარებაში.

 უცხო ენის სწავლების მიზნები და ამოცანები

        მოსწავლისთვის უცხო ენის სწავლების პრიორიტეტული მიზნებია:

მულტილინგვური კომპეტენციის განვითარება;

ორ უცხო ენაზე სამეტყველო უნარების (მოსმენა, კითხვა, წერა, საუბარი) განვითარება;

სხვა კულტურის წარმომადგენლებთან წარმატებული კომუნიკაციის უნარის გამომუშავება;

ჩამოაყალიბოს პოზიტიური დამოკიდებულება ენობრივი და კულტურული მრავალფეროვნების მიმართ და აღიაროს იგი, როგორც სამყაროს მრავალფეროვნების განსაკუთრებული გამოვლინება;

განუვითარდებათ სხვადასხვა კულტურული კონტექსტისა და ტექსტის გაგების უნარი;

მოემზადოს თანამშრომლობისთვის სხვადასხვა ენობრივი და კულტურული იდენტობის წარმომადგენლებთან;

ენების ეფექტურად სწავლის უნარის განვითარება.

კვლევის თემის იდენტიფიცირების შემდეგ გავეცანი შესაბამის ლიტერატურას.

 

აღნიშნული კვლევის ანგარიში წარვადგინე უცხო ენების კათედრაზე ჩემი გამოცდილების გაზიარებისა და კოლეგებისგან გამოხმაურების მისაღებად.

კოლეგებთან შეხვედრისას მათ მივაწოდე დეტალური ინფორმაცია სწავლის ეტაპების შესახებ.

 

  კოლეგებისგან გამოხმაურების მიღების შემდეგ მოვისმინე მათი პროფესიული რჩევები, რომლებსაც გავითვალისწინებ ჩემს პროფესიულ ცხოვრებაში.

 

პედაგოგიური კვლევის ჩატარებით ვცდილობდი ჩემი შესაძლებლობები მაქსიმალურად გამომეყენებინა და მიზანს მივაღწიე. უცხო ენის შესწავლის პროცესში საუბრის უნარის გამომუშავება მქონდა მიზნად. აქტივობების შედეგად მოსწავლეებში გაიღვიძა შემოქმედებითობამ და მარტივი როლური თამაშების დახმარებით შეძლეს თავიანთი ლექსიკის უცხო ენაზე გამოყენება.

     ვფიქრობ, კარგია ამ მეთოდების გამოყენება სწავლის დასაწყისში, რათა მოგვიანებით გამოიყენონ ეს  უნარები საუბრისას.

   თუმცა, სწავლის პროცესში ერთზე მეტი პრობლემა წამოიჭრა, სამიზნე ჯგუფად ავირჩიე მხოლოდ მე-5 და მე-6 კლასების მოსწავლეები. ვფიქრობ, მათთან მუშაობისას გავითვალისწინებ იმ ინტერვენციებს, რომლებიც გამოვიყენე კვლევის დროს, ასევე კოლეგებისგან მიღებულ რჩევებს.

მიმაჩნია, რომ მივაღწიე სწავლის დასაწყისში დასახულ მიზანს.

 

გამოყენებული ლიტერატურა:

 

       1.ეროვნული სასწავლო   გეგმა  2018-  2024

2.       Алхазишвили А.А. Психологические основы обучения устной речи. – Тбилиси, 1974. – с.118-120

3.      Беляев Б.В. Очерки по психологии обучения иностранному языку – М., 1965. – с.86-91

4.      Гурвич П.Б. Основы обучения устной речи на языковых факультетах. Владимир, 1972, ч.1 с. 34–42

 

5.      Пассов Е.И. Современные направления в методике обучения иностранным языкам. – Воронеж, 2002. №22.

 

დანართი 1

დიაგნოსტიკური კითხვარი  მოსწავლეთათვის

                                        (რაოდენობრივი კვლევის მეთოდი )

 

1)    მოგწონთ თუ არა  რუსული  ენის სწავლება  ?

) დიახ

) არა

გ) ნაწილობრივ

2)    რთულია თუ არა რუსული ენის სწავლება?

      )  დიახ 

) არა

გ) ნაწილობრივ

3)    როგორ ფიქრობ  საჭირო  რუსული  ენის ცოდნა?

) დიახ

)  არა

გ) ნაწილობრივ

 

 

                                                        

 დანართი N 2

 

კრიტერიუმები

1

2

3

4

მონაწილეობა დისკუსიებსა და სხვადასხვა აქტივობებში

არ მონაწილეობს დისკუსიებსა და აქტივობებში

იშვიათად მონაწილეობს დისკუსიებსა და აქტივობებში

უმეტესად მონაწილეობს დისკუსიებსა და აქტივობებში

ყოვეთვის მონაწილეობს დისკუსიასა და აქტივობებში

აქტივობის ინიციატორი

არ იჩენს ინიციატივას

იშვიათად იჩენს ინიციატივას

უმეტესად იჩენს ინიციატივას

ყოველთვის იჩენს ინიციატივას

მონაწილეობა აქტივობებში ,როდესაც ვიყენებთ აუდიო-ვიდეო მასალას

არ მონაწილეობს

იშვიათად მონაწილეობს

უმეტესად მონაწილეობს

ყოველთვის მონაწილეობს

                                       

 

 

 

 

 

 

სსიპ წალკის მუნიციპალიტეტის სოფელ დაშბაშის საჯარო სკოლა

 

შემაჯამებელი ტესტური დავალება რუსული ენაში

 

 

სახელი  გვარი----------------------------------

 

კლასი     V

 

___   ___________________   2022წ.

 

 

Задание 1.Ответьте на вопросы. Запишите ответы:

 

(я, ты, бабушка, он, она, папа, мы, вы, дедушка, они)

1. Кто там? Это я.                       6.  Кто там? ... ...                   

2. Кто там? ... ...                           7. Кто там? ... ...   

3. Кто там? ... ...                           8. Кто там? ... ...   

4. Кто там? ... ...                           9. Кто там? ... ...   

5. Кто там? ... ...                          10. Кто там? ... ...   

 

 

 

  10

 

დავალების მაქსიმალური ქულა-10

 

 

Задание 2. Зачеркните лишнее слово:

Семья, мама, брат, сестра, папа, дедушка, бабушка, лифт, дети.

Дом, стол, комната, кухня, сад, стул, лампа, кресло, собака, кошка, метро, семья, окно, мебель, шкаф.

Книга, журнал, кабинет, класс, студент, рыба.

Море, рыба, пальто.

Шкаф, пальто, юбка, платье, собака.

 

 

 

  5

 

დავალების მაქსიმალური ქულა-5

 

 

 

Задание3. Отметьте правильный вариант:

 

..... банк. 1) один

                2) одна

                3) одно

....окно.  1) одна

               2) один

               3) одно

....море.   1) одна

                2) один

                3) одно

....ресторан.  1) одно

                       2) одна

                       3) один

..... чашка. 1) один

                  2) одна

                 3) одно

....пальто.  1) одна

                   2) один

                   3) одно

....журнал.  1) одна

                2) один

                3) одно

....аудитория.  1) одно

                        2) одна

                        3) один

 

 

  8

 

 

 დავალებისმაქსიმალურიქულა-8

 

 

 

Задание 4 . Вставьте вместо точек местоимения:

мой, моя, моё

 

Это .............. дом.              Это ......... сестра.         Это ........... окно.

Это ................. брат.             Это .........  класс.          Это ............фото.

Это ....... …….яблоко.         Это ......... шкаф.           Это ............ школа.

Это ........... мама.            Это ......... город.           Это ............ журнал.

 

                                            твой, твоя, твоё

 

Это ....... пальто.              Это ....... собака.       Это ....... этаж.

Это ....... сумка.                Это ....... дедушка.    Это ....... сад.

Это ....... комната.            Это ....... бабушка.     Это ....... семья.

Это ....... подъезд.            Это ....... карта.          Это ....... кошка.

 

наш, наша, наше

 

            Это ....... страна.         Это ....... море.            Это ........... книга.

          Это ....... город.           Это ....... парк.             Это ....... ….журнал.

          Это ....... Грузия.         Это ....... окно.             Это ....... …..окно.

 

ваш, ваша, ваше

Это ....... школа.         Это ....... брат.                Это ....... щенок.

Это ....... класс.           Это ....... подъезд.          Это ....... врач.

Это ....... пальто.         Это ....... сестра.             Это ....... рыба.

 

 

 

  4

 

 

დავალების მაქსიმალური ქულა-

 

Задание 5. Ответьте на вопросы. Запишите ответы:

1. Что она делает, играет? Нет, она не играет.

2. Что они делают, работают? ..., .......................................................

3. Что вы делаете, слушаете? ..., .......................................................

4. Что ты делаешь, отдыхаешь? ..., .......................................................

5. Что мы делаем, читаем? ..., .......................................................

6. Что он делает, пишет? ..., .......................................................

7. Что они делают, считают? ..., .......................................................

8. Они умеют? ..., .......................................................

 

დავალების მაქსიმალური ქულა-7

8

 

 

 

სსიპ წალკის მუნიციპალიტეტის სოფელ დაშბაშის საჯარო სკოლა

 

შემაჯამებელი ტესტური დავალება რუსული ენაში №5

 

 

სახელი  გვარი----------------------------------

 

კლასი     VI

 

___   ___________________   2022წ.

 

 

Задание 1. Выберите правильный вариант.

 

1. Сейчас был урок ..                                 

                          а) фонетика  б) о фонетике  в) фонетики 

 

 2. Мой друг ушел ... в шесть часов.              

                       а) в библиотеке  б) из библиотеки  в) к      библиотеке 

 

3. Студенты хорошо понимали доклад ... . 

                             а) из-за переводчика  б) без переводчика  в) кроме переводчика 

 

4. Спортсмен занимался на стадионе каждый день … . 

                                    а) из-за воскресенья   б) кроме воскресенья   в) от воскресенья 

 

5. Самолет прилетел в Москву на несколько часов позже ...

                                       а) в плохую погоду  б) из-за плохой погоды  в) от плохой погоды 

 

 

დავალების მაქსიმალური ქულა-5   

  5

 

 

 

 

Задание 2. Выберите правильную форму

1.Наша кошка всегда спит под …

                                               (А) кресло  (Б) креслом  (В) кресле

2. Мы проехали мимо … . 

                                            (А) остановку  (Б) остановки  (В) остановке

3. Сейчас в магазине перерыв до … .

                                                 (А) трёх часов  (Б) трём часам  (В) три часа

4. Антон не заметил ... и прошёл мимо. 

                                                     (А) нами  (Б) нам  (В) нас

5. У меня болит рука, завтра пойду … . 

                                                       (А) к хирургу  (Б) с хирургом  (В) у хирурга

 

 

  5

 

დავალების მაქსიმალური ქულა-5

 

 

 

Задание 2. В России Вы познакомились с девушкой (молодым человеком) и хотите пригласить её (его) к себе домой, на родину. Напишите письмо о ней (нём) своим родителям. В письме сообщите следующее:

• Как её (его) зовут?

• Какая она (какой он)?

 • Какой у неё (него)характер?

• Чем она (он) интересуется?

• Кто она (он)? Учится или работает? Где?

 • Какая у неё (у него) семья? Где живут её (его) родители?

• Какие иностранные языки она (он) знает?

 • Какие у неё (него) планы на лето?

Ваше письмо должно содержать не менее 20 предложений.

 

 

 

 

 

 

 

  8

 

 

 დავალებისმაქსიმალურიქულა-8

 

 

 

Задание 4 . КТО ВСТРЕТИЛ, ВИДЕЛ… КОГО? ГДЕ? 

1.     Николай встретил … (свой друг, железнодорожный вокзал)

____________________________________________________________________

2.     Борис встретил … (знакомый переводчик, читальный зал)

____________________________________________________________________

3.     Ирина встретила … (своя подруга, городской парк)

___________________________________________________________________

4.     Андрей видел … (известные артисты, концертный зал)

___________________________________________________________________

 

  4

 

დავალების მაქსიმალური ქულა-

 

 

 

Задание 5 КТО ЧИТАЕТ, СЛУШАЕТ, ПИШЕТ ... (КАКОЙ? КАКУЮ? КАКИЕ?)  ЧТО?

 1. Отец читает … (интересная книга) 

2. Мы слушаем … (красивая музыка) 

3. Преподаватель объясняет … (новая тема)

 4. Мой друг хорошо знает … (этот предмет) 

5. Я пишу … (небольшой рассказ) 

6. Студенты изучают … (русский язык)

 7. Я люблю смотреть … (французские фильмы)

 8. Сергей переводит… (эта газетная статья)

 

დავალების მაქსიმალური ქულა-8

8

 

 

Задание 6. Р. П. НАПРАВЛЕНИЯ ДВИЖЕНИЯ: КТО ИДЕТ? КТО ЕДЕТ? ОТКУДА?

 1. Студенты идут …  (библиотека)

 2. Вечером люди едут …  (работа) домой 

3. Наша библиотека получает книги …  (Китай) 

4. Подруги едут …  (спектакль) 

5. Артисты возвращаются …    (концерт) 

5

 

35

 

 

დავალების მაქსიმალური ქულა -5

ტესტის მაქსიმალური ქულა – 35

 

 




Комментариев нет:

Отправить комментарий